Skip to content Skip to left sidebar Skip to right sidebar Skip to footer

Проект за изменение  на Наредбата за определянето и администрирането на местни такси и цени на услуги на територията на Община Тополовград ,приета с Решение № 259 от 30.07.2021 год. на ОбС Тополовград относно Глава втора Раздел I-Такса за битови отпадъци чл.10, чл.11, чл12, чл.13, чл.14, чл.15, чл.16, чл.17 и чл.18 и Приложение 1- Размер на местни такси по чл.6, ал.1 от ЗМДТ  –такса битови отпадъци

ОБЯВЛЕНИЕ


На основание чл.26, ал.4 от Закона за нормативните актове, Община
Тополовград обявява, че предстои обсъждане на Общински съвет на следния проект за решение за изменение и допълнение на Раздел I- Такса за битови отпадъци чл.10, чл.11, чл.12, чл.13, чл.14, чл.15, чл.16, чл.17 и чл.18  и Приложение 1 Размер на местни такси по чл.6, ал.1 от ЗМДТ-такса битови отпадъци от Наредбата за определянето и администрирането на местни такси и цени на услуги на територията на Община Тополовград, приета с Решение № 259 от 30.07.2021 год. на ОбС Тополовград, актуализирана с Решение № 390от 29.04.2022  год.  на ОбС Тополовград , публикувана на 05.05.2022 год., актуализирана с Решение №124 по т.3 от дневния ред от 30.05.2024 год. публикувана на 05.06.2024 год., актуализирана с Решение № 156 от 31.07.2024 год., публикувана на 05.08.2024год., актуализирана с Решение № 227/20.12.2024год. и Решение № 340/30.09.2025 год. 

МОТИВИ

Съгласно изискванията на чл.28, ал. 1. от ЗНА, към предложения проект Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и предоставяни права на територията на община Тополовград, прилагам мотиви, отговарящи на изискванията на чл. 28, ал. 2 от ЗНА

1.     Причини, налагащи приемането на наредбата:

Причината, която налага приемането на изменение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и предоставяни права на територията на Община Тополовград са промените в актуализирания Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ).

Община Тополовград години наред следва фискална политика на запазване ниски размери на местните такси и цени на услуги с цел осигуряване на добра бизнес среда и висок стандарт на живот на гражданите.

В Държавен вестник бр. № 81 от 24.09.2024г., бе обнародван Закон за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/, с който се отлага влизането в сила на разпоредбите, свързани с новите видове основи за определяне на таксата на битови отпадъци. Съгласно ЗИД на ЗМДТ (ДВ бр.81/ 2024 г.) се предвижда, новият ред и новите основни за определяне на ТБО да влязат в сила от 01.01.2026 г.

С Постановление № 93 от 04.04.2024г., Министерски съвет на Република България, прие Наредба за реда за изготвяне и образеца на план-сметката за относимите разходи за извършване на дейностите по предоставяне на услугите, за които се заплаща таксата за битови отпадъци, и за начина на изчисляване размера на таксата при прилагане на основите, предвидени в ЗМДТ. С нея са разработени нови подходи, които изключват използването на данъчната оценка или балансовата стойност на недвижимите имоти, като основа за определяне на таксата. За реализиране на новите подходи е необходимо да се осигури достатъчна и навременна информация за вземане на решение от страна на Общински съвет гр. Тополовград. Декларативният характер на събраната допълнителна информация ще даде възможност по – детайлно да се оцени въздействието на предлаганите промени върху различните категории данъкоплатци – като собственици на жилищни имоти, така и на нежилищни сгради и имоти, като се вземат в предвид различните характеристики на тези обекти, тяхното предназначение и реалното генериране на отпадъци, основани на принципа

„замърсителят плаща“.

Съгласно действащата нормативна уредба в страната, новите основи за определяне на Такса за битови отпадъци, трябва да бъдат приети от Общински съвет с изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги през 2025 г., а към новият ред за определяне на таксата трябва да се премине от 01.01.2026 г.

Според изискванията на Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ и Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/, Община гр.Тополовград е длъжна да предоставя на гражданите и юридическите лица услугите по събиране, извозване, обезвреждане на битови отпадъци и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. В правомощията на Общински съвет е да определя размер на таксите, като спазва определените в чл. 8, ал. 1 от ЗМДТ, принципи – възстановяване на пълните разходи на общината по предоставяне на услугата, създаване на условия за разширяване на предлаганите услуги, повишаване на тяхното качество и постигане на по-голяма справедливост при определяне и заплащане на местните такси. Според действащата към момента правна уредба, количеството битови отпадъци е водеща основа за определяне на размера на такса битови отпадъци, съгласно чл. 67 от ЗМДТ. Когато обаче съществуват обективни обстоятелства, които възпрепятстват този принцип, Общински съвет може да приеме други основи, на база на които да определя размера на таксата. Тези основи са разработени подробно в Наредбата за реда за изготвяне и образеца на план-сметката за относимите разходи за извършване на дейностите по предоставяне на услугите, за които се заплаща таксата за битови отпадъци от Министерски съвет /МС/.

Съгласно чл.10, ал. 2 от Наредбата на МС, Общинският съвет може да приеме основа или основи, различни от водещата, при условие че съществуват обективни обстоятелства, възпрепятстващи прилагането на водещата основа, а според ал. 3 от същата разпоредба, основите за определяне размера на таксата за битови отпадъци, които общинският съвет може да приеме, са:

  1. за услугата по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране:

а) индивидуално определено количество битови отпадъци за имота, включително чрез торби с определена вместимост и товароносимост;

б) количество битови отпадъци за имота, определено съобразно броя и вместимостта на необходимите съдове за събиране на битовите отпадъци и честотата за тяхното транспортиране;

в) брой ползватели на услугата в имота;

  • за услугата по третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации:

а) индивидуално определено количество битови отпадъци за имота, включително чрез торби с определена вместимост и товароносимост;

б) количество битови отпадъци за имота, определено съобразно броя и вместимостта на необходимите съдове за събиране на битовите отпадъци и честотата за тяхното транспортиране;

в) брой ползватели на услугата в имота;

  • за услугата по поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината:

а) брой ползватели на услугата в имота;

б) разгъната застроена и/или незастроена площ на недвижимия имот.

В чл. 11, чл.12, чл.13, чл.14, чл.15 и чл.16 от Наредбата са предвидени формули за изчисляване размерът на такса битови отпадъци за видовете основи, които могат да се прилагат при определяне на размерът на такса за битовите отпадъци.

При действащата на територията на община Тополовград, а и на територията на цялата страната към настоящия момент система за събиране на отпадъци, точното отчитане на генерирания обем отпадък от всяко домакинство или лице е възможно само в случаите когато домакинството или лицето е единствен ползвател на съответните съдове за отпадъци. т.е. този метод е възможно да бъде прилаган в райони с еднофамилно застрояване които се обслужват с персонални за всяко домакинство съдове за отпадъци.

Сметосъбирането от населението на общината е организирано чрез съдове за групово ползване и индивидуални съдове с обем 0,1м3. При групово ползване на съдовете за отпадъци, много често освен домакинства ползватели са и офиси магазини и др. нежилищни имоти. При тази система на сметоизвозване видът и броят на ползвателите на определен съд е непостоянен и варира в много широки граници.

От горепосоченото е видно, че при действащата система на сметоизвозване не е възможно отчитането на количество отпадъци генерирано от всяко отделно домакинство или лице. В тази връзка съответно е невъзможно и определянето на таксата за битови отпадъци според генерираното количество отпадъци.

В допълнение е нужно да се отбележи, че отчитането на количеството отпадъци от всяко отделно домакинство и при система на съдове за групово ползване  принципно е възможно. Реализацията на подобно отчитане обаче изисква цялостно преоборудване на системата на сметосъбиране и сметоизвозване (подмяна на съдовете за събиране на отпадъци както и на сметоизвозващите автомобили), което е свързано с много сериозни инвестиции.

Предвид изложеното, към настоящия момент се явява обективно невъзможно таксата битови отпадъци за жилищни имоти да се определя според количеството им.

С настоящият проект за изменение на наредба, предлагаме собствениците на недвижими имоти, лицата на които им е учредено право на ползване или концесионерите на недвижими имоти, да бъдат задължени да предоставят информация на общинската данъчна администрация, за правилно и обективно определяне на таксата за битови отпадъци, както следва:

  • За жилищните имоти на граждани и юридически лица, лицата по чл. 17 подават декларация по Образец № 1 до Кмета на Община гр. Тополовград, чрез звено „Местни данъци и такси“;
  • За нежилищните имоти, лицата по чл. 17 подават декларация по Образец № 2 до Кмета на Община гр. Тополовград.

При неподаване на декларация по утвърдените образци, за целите на облагането с такса за битови отпадъци, ще бъдат използвани данни, които са налични в НБД „Население“, ЛБД,„Население“, АПИС, НАП, НОИ и други системи и регистри до които Община Тополовград има достъп.

2.     Цели които се поставят:

Целите, които се поставят при приемането на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и предоставяни права на територията на община Тополовград, са да се създаде един по-коректен нормативен акт от местно значение, с ясни формулировки на текстовете, който да отговаря на съвременните нормативни актове от по-висока степен и регулираните с тях обществени отношения.

3.     Финансови и други средства, необходими за прилагането на новата уредба.

Прилагането на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и предоставяни права на територията на община Тополовград, не е свързано с изразходване на допълнителни средства от бюджета на общината.

4.     Очаквани резултати от прилагането, включително финансови, ако има такива.

Очакваните резултати след приемане на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и предоставяни права на територията на община Тополовград, са подобряване на качеството на предоставяните услуги и обслужването на потребителите (физически и юридически лица) на територията на Общината. В тази връзка не се очакват разходи за прилагането на предложената актуализация, а реализиране на повече финансови постъпления в бюджета на община Тополовград, които да осигурят изпълнение на дейностите почистване,сметосъбиране и поддържане чистотата на териториите от населените места.

5.     Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз.

Проектът на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и предоставяни права на територията на община Тополовград, е в съответствие с действащото национално законодателство, като не противоречи на актове от по-висока степен и на актове на Европейския съюз.

ПРОЕКТ


Приема изменение и допълнение   на  Наредбата за определянето и администрирането на местни такси и цени на услуги на територията на Община Тополовград, приета с Решение № 259 от 30.07.2021 год. на ОбС Тополовград, в Глава втора Раздел I-Такса за битови отпадъци-чл.10, чл.11, чл.12, чл.13, чл.14, чл.15, чл.16 , чл.17 и чл.18 и Приложение 1 Размер на местни такси по чл.6 ал.1 ЗМДТ –такса битови отпадъци точки 1, 2, 3, 4, 5 и 6. както следва :

 I. Отменя в Глава втора Раздел I-Такса за битови отпадъци –чл.10, чл.11, чл.12, чл.13, чл.14, чл.15, чл.16, чл.17 и чл.18. Вместо тях приема, както следва:

Глава втора Раздел I-Такса за битови отпадъци

Чл.10 (1) Таксата се заплаща за следните услуги:

  1. събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране;
  2. третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации;
  3. поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината.
  4. Видът на предлаганите услуги по чл. 62 от ЗМДТ на територията на общината, както и честотата на събиране и транспортиране на битовите отпадъци се определят със заповед на кмета на община Тополовград не по-късно от 31 октомври на предходната година. Заповедта на кмета се обявява публично.
  5.  Таксата по чл. 10 от настоящата наредба се заплаща от лицата по чл. 11 от ЗМДТ за имотите на територията на общината.
  6. Таксата се определя в годишен размер с решение на Общинския съвет въз основа на одобрена План – сметка за всяка дейност.
  7. План-сметката за дейностите по предоставяне на услугите по чл. 62 от ЗМДТ се изготвя по образец и ред, определени с Наредбата за реда за изготвяне и образеца на план-сметката за относимите разходи за извършване на дейностите по предоставяне на услугите, за които се заплаща таксата за битови отпадъци и за начина на изчисляване размера на таксата при прилагане на основите, предвидени в ЗМДТ.

Чл. 11. (1) Годишният размер на частта от таксата битови отпадъци за услугите по чл. 10, ал. 1 от настоящата наредба за задължените физически или юридически лица, притежаващи жилищни имоти се определя на база брой ползватели на услугата в имота, съгласно раздел V от Наредба за реда за изготвяне и образец на план-сметката за относимите разходи за извършване на дейностите по предоставяне на услугите, за които се заплаща таксата за битови отпадъци, за начина на изчисляване размера на таксата при прилагане на основите, предвидени в ЗМДТ.

  • При определяне на броя на ползвателите на услугата в имота на територията на общината се взема предвид броят на всички лица, които използват имота, а именно – за лица притежаващи жилищни имоти – собственици и/или лица с учредено вещно право на ползване, и/или наематели, и/или лица с настоящ адрес в недвижимия имот, и/или обитатели по смисъла на §1, т. 5 от допълнителните разпоредби на Закона за управление на етажната собственост, и/или лица, които пребивават в имота на друго основание.
  • Броят на ползвателите на услугата в имота се установява от органи по приходите на база актуални данни на един или повече от изброените източници: Национална база данни „Население“; Локална база данни „Население“; правно информационни продукти и други законово определени регистри или чрез подадена декларация по образец № 1, като се приема минимум 1 ползвател на услугата в имота.
  •  Декларацията образец № 1 към настоящата наредба се подава от данъчно задължените лица по чл. 11 от ЗМДТ в срок до 31.10. на предходната година, в която се посочва брой живущи лица.

Чл. 12 (1) Годишният размер на частта от таксата битови отпадъци за компонентите по чл. 10, ал. 1 от настоящата наредба за задължените физически и юридически лица, притежаващи нежилищни имоти и жилищни имоти, с функция на нежилищни се определя:

  1. за услугата по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране – брой ползватели на услугата в имота;
  2. за услугата третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации – брой ползватели на услугата в имота;
  3. за услугата поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината – разгъната застроена и/или незастроена площ на недвижимия имот.
  4.  Броят на ползвателите на услугата в имота се установява от органи по приходите на база актуални данни на един или повече от изброените източници: Национална агенция по приходите; Национален статистически институт; Национален осигурителен институт; правно информационни продукти и други законово определени регистри или чрез подадена декларация по образец № 2, като се приема минимум 1 ползвател на услугата в имота.
  5.  Декларацията образец № 2 към настоящата наредба, за броя на ползвателите на нежилищни имоти и жилищни, с функция на нежилищни имоти, се подава от данъчно задължените лица по чл. 11 от ЗМДТ в срок до 31.10. на предходната година, в която се посочва средносписъчният брой на персонала за последните дванадесет месеца до

30.09. на предходната година и брой ползватели на услугата в имота на друго основание.

  • Когато дейността е новооткрита , декларацията се подава в двумесечен срок от вписването на юридическото лице в Търговския регистър.
  •  Служители на Община Тополовград могат да извършват проверки във връзка с верността на подадените декларации по образец № 2 от настоящата наредба.
  • За нежилищни имоти – самостоятелни обекти, част от сграда (гаражи и паркоместа), в които не се извършва стопанска дейност се облагат само за услугата по чл. 16, ал. 1, т. 3 от наредбата.

Чл. 13. (1) Таксата се заплаща от собственика на имота, а при учредено вещно право на ползване – от ползвателя. При концесия данъчно задължен е концесионерът.

  • Собственик на сграда, построена върху държавен или общински урегулиран поземлен имот дължи такса за битови отпадъци и за имота.
  • При учредено вещно право на ползване или особено право на ползване, задължен за такса за битови отпадъци е ползвателят или концесионерът.
  • Когато недвижим имот, за който се дължи такса за битови отпадъци и правото на собственост или ограниченото вещно право е притежание на няколко лица, те дължат такса за съответните части, които притежават.
  • Управителят или председателят на управителния съвет на етажната собственост, на основание чл. 67, ал. 15 от ЗМДТ, подават справка по образец № 5 от настоящата наредба, в срок до 31.10. на предходната година.

Чл. 14. (1) Размерът на таксата битови отпадъци по чл. 10, ал. 1 от Наредбата, за жилищни имоти на данъчно задължените лица с основата брой ползватели на услугата в имота се определя по реда на чл. 15 от Наредбата за реда за изготвяне и образеца на план-сметка за относимите разходи за извършване на дейностите по предоставяне на услугите, за които се заплаща такса битови отпадъци, и за начина на изчисляване размера на таксата при прилагане на основите, предвидени в ЗМДТ. По същия ред се определя и размерът на таксата битови отпадъци за нежилищни имоти и жилищни с функция на нежилищни имоти на физически и юридически лица с основа брой ползватели на услугата в имота.

  • Освобождават се от заплащане на такса следните имоти:
    • имоти, които попадат в райони, в които услугата по чл. 62, т. 1 от ЗМДТ и част от услугата по чл. 66, ал. 1, т. 2 от ЗМДТ не се предоставят от общината;
    • услугата по чл. 62, т. 1 от ЗМДТ и част от услугата по чл. 66 , ал. 1, т. 2 от ЗМДТ за незастроени имоти и имоти, които не се използват през цялата година и е подадена декларация по образец № 3 от настоящата наредба, до 31.10 на предходната година;
    • услугата по чл. 62, т. 1 от ЗМДТ, когато задължените лица са сключили договор за обслужване с лица, получили регистрационен документ по Закона за управление на отпадъците за събиране и транспортиране на битовите отпадъци до съответните съоръжения и инсталации, въз основа на декларация по образец № 4 от настоящата наредба, подадена до 31.10 на предходната година.
    • Освобождават се от заплащане на такса за битови отпадъци за услугите, предоставени на молитвени домове, храмове и манастири, в които се извършва богослужебна дейност от законно регистрираните вероизповедания в страната, заедно с поземлените имоти, върху които са построени, при положение че не се използват със стопанска цел, несвързана с пряката им богослужебна дейност.
    • Определя се намален с 5 пъти размер на таксата за следните категории  – заведения и дейности на издръжка на общинския бюджет/имоти публична общинска собственост/; читалищата, предприятия и/или организации на инвалиди; държавни училища/имоти публична държавна и общинска собственост/.
  • Не се освобождават от заплащане на такса за услугата за събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране и част от услугата по дейността третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации по ал. 2, т. 2 от настоящия член, ако имотът или част от него се ползва от съсобственик или ползвател през посочения в декларацията период, както и ако през декларирания период или част от него в имота се извършват строителни или довършителни дейности.
  • При констатирано ползване на недвижимият имот или установено застрояване, таксата се определя в пълен размер на основание чл. 15 и чл. 16 от настоящата наредба, ведно със законната лихва, съобразно установените факти и обстоятелства.
  • Неползването на недвижимия имот се установява, чрез справка от електроразпределително дружество. При установяване на консумирана електроенергия в размер на не повече от 50 киловата за един месец, се счита, че имотът не се ползва.
  • Таксата битови отпадъци се заплаща на две равни вноски и в сроковете за заплащане на данъка върху недвижимите имоти.
  • На предплатилите до 30 април за цялата година, се прави отстъпка от 5 на сто.
  • За новопостроените сгради или части от сгради се дължи такса от началото на месеца, следващ месеца, през който са завършени или е започнало използването им.
  • Декларациите на образци по настоящия раздел от наредбата могат да се подават по следните начини:
    • на гише в дирекция „ Местни данъци и такси“;
    • чрез лицензирани пощенски оператори;

чрез електронна идентификация – Квалифициран електронен подпис (КЕП), мобилен електронен подпис, ПИК на НОИ или ПИК на НАП

Чл.15.Промените в размера на местните такси и цените на услугите се извършват по реда на тяхното приемане.

Чл.16 При възникнала необходимост от промени в размера на таксите и цените на услуги, същите се предлагат по реда за изменение и допълнение на нормативните актове, предвиден в ЗНА.

Чл.17. Общинската администрация поддържа данни за услугите и правата и дейностите, за които има определени такси и цени

Чл.18 Служители на Община Тополовград могат да извършват проверки на място за броя на ползвателите на услугата в имота.

II. Отменя Приложение 1 Размер на местни такси по чл.6 ал.1 ЗМДТ

Приложение № 1

  РАЗМЕР НА МЕСТНИ ТАКСИ ПО ЧЛ. 6, АЛ. 1 ОТ ЗМДТ
Раздел І. Такса битови отпадъци /съгласно Решение № 310 по т.13 от дневния ред от 22.12.2009 год. на Общински съвет-Тополовград/
№ по редНаименование на таксите  размер /в промили/  
1.Размер на годишната такса за битови отпадъци за всички населени места и райони с организирано сметосъбиране и сметоизвозване за физически лица, пропорционално върху данъчната оценка.3,5 ‰- за организирано сметоизв. и сметосъб. 0,6 ‰ –съдове за БО 0,7 ‰- депониране, третиране и обезвреждане на БО 0,2 ‰ поддържане на общ. територии  5
2.Размер на годишната такса за битови отпадъци за всички населени места и райони с организирано сметосъбиране и сметоизвозване за недвижими имоти на предприятия и нежилищни имоти със стопанско предназначение на физически лица.7 ‰- за организирано сметоизв. и сметосъб. 1,5 ‰ –съдове за БО 1,0 ‰- депониране, третиране и обезвреждане на БО 0,5  ‰ поддържане на общ. територии  10
3.Размер на годишната такса за битови отпадъци за всички населени места и райони, които са извън районите с организирано сметосъбиране и сметоизвозване за недвижими имоти на предприятия.   5‰
4.Размер на годишната такса за битови отпадъци за всички населени места и райони, които са извън районите с организирано сметосъбиране и сметоизвозване за недвижими имоти на физически лица.   2‰
5.Размер на годишната такса за битови отпадъци за недвижими имоти на предприятия и физически лица, които са извън регулация на населените места за поддържане на чистотата на обществените територии.   2‰
6.Размер на годишната такса за битови отпадъци определен според количеството на отпадъци, съгласно чл.67, ал.1 от ЗМДТ. Кофа с обем 110 л. –  300 лв.Кофа с обем 110 л. – 153,39 €
Кофа с обем 240 л.- 400 лв.Кофа с обем 240 л.- 204,52 €
Кофа с обем 1.1 куб. м. – 800 лв.Кофа с обем 1.1 куб. м. – 409,03 €

Към ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ се създава

§ 6. За 2026 год. декларациите-образци в Раздел I от Глава втора „Такса за битови отпадъци“ се подават в срок до 31.12.2025 год.